Президент України Володимир Зеленський підписав проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі”
Адміністративні послуги є важливим елементом реформи децентралізації, адже органи місцевого самоврядування отримують додаткові повноваження щодо їх надання. Для людини ж значно зручніше отримати ту чи іншу послугу у своїй громаді ніж їхати в районний центр.
До недавнього часу, певні переваги в отриманні адміністративних послуг мали жителі міст обласного значення та районних центрів, де був законодавчий обов’язок створювати ЦНАП. Але були й окремі громади, що добровільно створювали ЦНАП, для надання якісних та доступних адміністративних послуг своїм жителям.
Після затвердження нового адміністративно-територіального устрою ситуація змінюється. Більшість питань, в тому числі й надання адміністративних послуг тепер в основному буде вирішуватись на місцевому рівні, а не наприклад на рівні районному. В зв’язку з цим, потреба у функціонуванні мережі ЦНАП РДА відпала. При цьому, надзвичайно важливо, протягом перехідного періоду не допустити погіршення доступу до адміністративних послуг. Це можна зробити шляхом трансформації ЦНАП РДА в ЦНАП ОМС та поступово розвиваючи мережу ЦНАП ОМС. Саме на це і спрямований Закону, а також забезпечення умов для якісного надання адміністративних послуг у ЦНАП ОМС.
Закон є максимально компромісним адже в його розробці і доопрацюванні брали участь усі заінтересовані сторони, зокрема, народні депутати України, Мінцифри, Асоціації органів місцевого самоврядування, Асоціація ЦНАП, експерти Програми «U-LEAD з Європою».
Триетапний розвиток мережі ЦНАП ОМС:
Третій етап – ЦНАП має бути створений у громад до 10 тис. мешканців до кінця 2023 року. Але це зобов'язання діє за умови фінансування цього процесу державою. Йдеться про будівництво, реконструкцію та забезпечення обладнанням.
Зміни в контексті надання адміністративних послуг:
Станом на сьогодні в Україні створено 1438 територіальних громад і поетапно, кожна з цих громад має створити власний ЦНАП. Вже функціонує близько 460 ЦНАП ОМС, ще, як мінімум 240 додасться у 2021 році в рамках трансформації ЦНАП РДА в ЦНАП ОМС. Але роботи залишається дуже багато. Не кожна громада найближчим часом зможе знайти достатньо ресурсів для створення «належного» ЦНАП, тому намагаємось їх підтримати. Зараз в проекті бюджету на 2021 рік передбачено субвенцію для громад у розмірі 500 млн. грн на створення ЦНАП, звичайно хотілося б більше, і я та мої колеги наполягаємо на сумі в 2 млрд. грн. Водночас, навіть в разі виділення 500 млн. грн., за умови співфінансування з місцевих бюджетів, буде можливість створити кілька сотень ЦНАП. Також громади можуть отримати підтримку від донорів у створенні ЦНАП, зокрема, Програмою «U-LEAD Європою» надається підтримку у створенні та модернізації 489 ЦНАП, 147 з яких вже відкрито.
Місцеві вибори закінчились і зараз перед новобраними головами та місцевими депутатами стоїть головне завдання - створення ЦНАП у громаді. Для створення ЦНАП у 2021 чи навіть 2022 році вже зараз потрібно закладати кошти на його створення в місцевому бюджеті на 2021 рік, готувати проектно-кошторисну документацію, брати участь у різноманітних грантових програмах, шукати та залучати додаткове фінансування. Для людей важливо мати доступ до якісного сервісу надання адмінпослуг і нікуди не їхати за довідками.