Новий закон про адмінстративні послуги: як він працюватиме
опубліковано 30 листопада 2020 року о 11:45

Президент України Володимир Зеленський підписав проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі”

 

Чому Закон був потрібен?

Адміністративні послуги є важливим елементом реформи децентралізації, адже органи місцевого самоврядування отримують додаткові повноваження щодо їх надання. Для людини ж значно зручніше отримати ту чи іншу послугу у своїй громаді ніж їхати в районний центр.

До недавнього часу, певні переваги в отриманні адміністративних послуг мали жителі міст обласного значення та районних центрів, де був законодавчий обов’язок створювати ЦНАП. Але були й окремі громади, що добровільно створювали ЦНАП, для надання якісних та доступних адміністративних послуг своїм жителям.

Після затвердження нового адміністративно-територіального устрою ситуація змінюється. Більшість питань, в тому числі й надання адміністративних послуг тепер в основному буде вирішуватись на місцевому рівні, а не наприклад на рівні районному. В зв’язку з цим, потреба у функціонуванні мережі ЦНАП РДА відпала. При цьому, надзвичайно важливо, протягом перехідного періоду не допустити погіршення доступу до адміністративних послуг. Це можна зробити шляхом трансформації ЦНАП РДА в ЦНАП ОМС та поступово розвиваючи мережу ЦНАП ОМС. Саме на це і спрямований Закону, а також забезпечення умов для якісного надання адміністративних послуг у ЦНАП ОМС.

Закон є максимально компромісним адже в його розробці і доопрацюванні брали участь усі заінтересовані сторони, зокрема, народні депутати України, Мінцифри, Асоціації органів місцевого самоврядування, Асоціація ЦНАП, експерти Програми «U-LEAD з Європою». 

 

Законодавчі зміни

Триетапний розвиток мережі ЦНАП ОМС:

  • Перший – трансформація(заміщення) ЦНАП РДА у ЦНАП ОМС. Процес триватиме до кінця 2021 року, при цьому ЦНАП РДА існуватиме до моменту створення у громаді власного ЦНАП. Це дозволить зберегти доступність послуг для мешканців громади у перехідний період. 
  • Другий етап – у об'єднаних громадах з населенням більше 10 тис. мешканців передбачено до кінця 2022 року створення ЦНАП та належної мережі віддалених робочих місць, щоб громадяни мали змогу отримати базові адміністративні послуги не виїжджаючи за межі свого населеного пункту до центру територіальної громади.
  •  Третій етап – ЦНАП має бути створений у громад до 10 тис. мешканців до кінця 2023 року. Але це зобов'язання діє за умови фінансування цього процесу державою. Йдеться про будівництво, реконструкцію та забезпечення обладнанням.


Зміни в контексті надання адміністративних послуг:

  • Законодавчо закріплено різні моделі надання адміністративних послуг у ЦНАП (на розсуд ОМС): через адміністратора, шляхом його взаємодії з суб’єктом надання адміністративної послуги / безпосередньо адміністратором / суб’єктом надання адміністративної послуги (з дотриманням графіку роботи ЦНАП). Це дозволить максимально ефективно налагодити процеси надання адміністративних послуг в різних громадах та надавати «швидкі» послуги невідкладно, за один візит;
  • Всі адміністративні послуги виконавчих органів громади надаватимуться у ЦНАП
  • Перелік обов’язкових адміністративних послуг, що мають надаватись через ЦНАП буде затверджено КМУ.
  • Регламент ЦНАП більше не регуляторний акт (за умови його прийняття на базі Примірного регламенту ЦНАП, затвердженого КМУ);
  • Разом з іменними, можуть використовуватись номерні печатки;
  • Скасовано спеціальні вимоги до адміністраторів для надання відомостей з ДЗК;
  • Чітко передбачено, що усі чи окремі завдання адміністратора можуть покладатись на старосту чи інших посадових осіб ОМС, що утворив ЦНАП.

 

Стан справ і рекомендації

Станом на сьогодні в Україні створено 1438 територіальних громад і поетапно, кожна з цих громад має створити власний ЦНАП. Вже функціонує близько 460 ЦНАП ОМС, ще, як мінімум 240 додасться у 2021 році в рамках трансформації ЦНАП РДА в ЦНАП ОМС. Але роботи залишається дуже багато. Не кожна громада найближчим часом зможе знайти достатньо ресурсів для створення «належного» ЦНАП, тому намагаємось їх підтримати. Зараз в проекті бюджету на 2021 рік передбачено субвенцію для громад у розмірі 500 млн. грн на створення ЦНАП, звичайно хотілося б більше, і я та мої колеги наполягаємо на сумі в 2 млрд. грн. Водночас, навіть в разі виділення 500 млн. грн., за умови співфінансування з місцевих бюджетів, буде можливість створити кілька сотень ЦНАП. Також громади можуть отримати підтримку від донорів у створенні ЦНАП, зокрема, Програмою «U-LEAD Європою» надається підтримку у створенні та модернізації 489 ЦНАП, 147 з яких вже відкрито.

Місцеві вибори закінчились і зараз перед новобраними головами та місцевими депутатами стоїть головне завдання - створення ЦНАП у громаді. Для створення ЦНАП у 2021 чи навіть 2022 році вже зараз потрібно закладати кошти на його створення в місцевому бюджеті на 2021 рік, готувати проектно-кошторисну документацію, брати участь у різноманітних грантових програмах, шукати та залучати додаткове фінансування. Для людей важливо мати доступ до якісного сервісу надання адмінпослуг і нікуди не їхати за довідками.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux