З метою вирішення житлових питань внутрішньо переміщених осіб, урядом внесено зміни до чинного законодавства, якими передбачено, що органи місцевого самоврядування мають провести інвентаризацію об’єктів, що перебувають в комунальній власності та можуть використовуватися як житло для тимчасового проживання, а також інші об’єкти нерухомого майна, які після реконструкції, капітального ремонту можуть використовуватися як житло для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
У разі наявності фонду житла, житлове приміщення надається безоплатно внутрішньо переміщеній особі та членам її сім’ї за місцем фактичного проживання/перебування в межах території уповноважених органів.
Варто зазначити, що першочергове право на забезпечення житловим приміщенням з фонду мають багатодітні сім’ї; сім’ї з дітьми; вагітні жінки; особи, які втратили працездатність; особи пенсійного віку з числа тих, житло яких було зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок збройної агресії російської федерації. Це передбачено Постановою Уряду № 495 від 29.04.2022.
Щоб отримати житлове приміщення, внутрішньо переміщена особа має звернутися до уповноваженого органу місцевого самоврядування, у межах території якого вони перебувають на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб, із заявою про взяття на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання.
До заяви додаються:
1) копії документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України.
У разі подання заяви уповноваженим представником внутрішньо переміщеної особи пред’являються документи, що посвідчують особу представника, та копія довіреності;
2) копія довідки внутрішньо переміщеної особи про взяття на облік в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та копії відповідних довідок членів сім’ї (за наявності);
3) копії документів, виданих органами державної реєстрації актів цивільного стану або судом, що підтверджують родинні відносини заявника та всіх членів його сім’ї (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, посвідчення опікуна або піклувальника тощо);
4) копія реєстраційного номера облікової картки платника податків;
5) копії документів, що підтверджують підстави пріоритетності в наданні внутрішньо переміщеним особам житлових приміщень із фонду. Факт знищення або пошкодження житла, яке призвело до неможливості його використання за призначенням, підтверджується особистою заявою заявника та членів його сім’ї.
Житлові приміщення з фонду безоплатно надаються внутрішньо переміщеним особам та членам їх сімей у тимчасове користування на строк до одного року з можливістю продовження на наступний строк у разі відсутності змін у їх статусі та якщо вони не набули іншого місця проживання.
За інформацією територіальних громад, із заявами про взяття на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання, звернулося 1118 особи.