Станом на 20 грудня 2025 року
За результатами виконання плану заходів на 2025-2026 роки з реалізації в Рівненській області Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року у ІV кварталі 2025 року проведено ряд заходів, щодо забезпечення умов безбар’єрності в освітньому процесі.
1.1. Проведення разом із закладами вищої освіти інформаційних заходів щодо висвітлення оновлених державних будівельних норм, європейських і міжнародних стандартів доступності для маломобільних груп населення. Заклади вищої освіти Рівненської області беруть участь у розробці та інформаційній кампанії щодо міжнародних будівельних норм: НУВГП учасник проєкту «Будуємо майбутнє разом», в рамках якого ТОВ «COMPUTER LOGIC GROUP» надає безкоштовний доступ до своїх програмних продуктів, в тому числі до інформаційно-довідкової системи «БУДСТАНДАРТ». Науковці закладу беруть активну участь у розробці нових нормативних документів, зокрема: ДБН В.2.2-5:2023 "Захисні споруди цивільного захисту".
2.1. Проведення для проєктувальників, підрядників та експертів навчальних семінарів та тренінгів щодо стандартів доступності і інклюзивності, універсального дизайну, дослідження шляху користувача об’єкта фізичного оточення Кафедра архітектури та середовищного дизайну НУВГП була співорганізатором конкурсу «Проєкт організації громадського простору у селі Городок» (пропозиції розробляли студенти-архітектори разом зі своїми науковими керівниками – викладачами кафедри архітектури та середовищного дизайну НУВГП), де однією з головних умов було використання сучасних будівельних норм і стандартів щодо доступності для маломобільних груп населення.
4.1. Забезпечення проведення інформаційно-просвітницьких заходів (форуми, тренінги, вебінари тощо) з питань створення безбар’єрного простору. Інформація щодо проведення заходів про висвітлення питань створення безбар’єрного простору оприлюднено на офіційних веб сайтах закладів освіти, на сайтах територіальних громад, сторінках у Facebook:
https://www.rvosvita.org.ua/news/asystent-dytyny-v-zakladakh-osvity-khto-tse-i-iak-otrymaty-suprovid
https://www.facebook.com/share/p/1GhtZQuENK/
https://www.facebook.com/share/p/17kb2fi73K/
https://www.facebook.com/share/p/19zrnrpope/
https://www.facebook.com/share/p/1D3eFTakBi/
https://www.facebook.com/share/p/1DAfyTsqJ6/
За інформацією органів управління освітою територіальних громад області інформаційно-просвітницькими заходами щодо поширення політики безбар’єрності охоплено 93% (більше ніж 150 000 осіб) закладів освіти області.
У закладах освіти області проведено роботу щодо висвітлення інформаційних матеріалів, які б дозволили учням формувати культуру та свідоме ставлення до питань безбар’єрності через підвищення обізнаності щодо впровадження рішень і реформ у сфері формування безбар’єрного простору, доступних сервісів та інформації.
Серед учасників освітнього процесу проведено різні форми просвітницької роботи щодо розуміння поняття безбар’єрності, ознайомлення з цінностями через вивчення Довідника безбар’єрності, що дає можливість здобувачам освіти орієнтуватися в базовій термінології та правильно її використовувати.
На сайтах закладів освіти розміщені відповідні матеріали.
4.2. Забезпечення проведення навчання для працівників органів місцевого самоврядування з метою розвитку професійних компетентностей щодо написання грантових заявок для отримання фінансування з метою створення умов для надання публічних послуг громадянам (забезпечення фізичної безбар’єрності). На базі Рівненського регіонального центру підвищення кваліфікації для працівників органів місцевого самоврядування було проведено навчання за Типовою загальною короткостроковою програмою «Забезпечення створення безбар’єрного простору на засаді рівності, недискримінації, доступності та інклюзії». Навчанням охоплено 332 слухачі.
5.17. Облаштування у закладах освіти всіх рівнів споруд цивільного захисту з метою забезпечення їх доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення в умовах воєнного чи надзвичайного стану. Проводиться постійна робота над облаштуванням у закладах освіти всіх рівнів споруд цивільного захисту з метою забезпечення їх доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення в умовах воєнного чи надзвичайного стану, а також над облаштуванням приміщень, відповідно до вимог щодо доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. У закладах освіти Антонівської ТГ облаштовано захисні споруди цивільного захисту у Антонівському ліцеї, Великоцепцевицькому ліцеї та закладах дошкільної освіти громади (заключено договори оренди захисних споруд у інших суб’єктів господарювання), а також тривають роботи по об’єкту «Нове будівництво захисної споруди цивільного захисту на території Великоцепцевицького ліцею.
У Каноницькій ТГ проаналізовано наявність захисних споруд цивільного захисту у закладах освіти та їх облаштування з метою забезпечення доступності для осіб з інвалідністю: три споруди ЦЗ (Кідрівський ліцей, Новаківська гімназія, ЗДО «Сонечко») облаштовані пандусами; розроблено проєктно-кошторисну документацію на будівництво ПРУ в Каноницькому ліцеї.
5.23. Облаштування приміщень закладів дошкільної і загальної середньої освіти відповідно до вимог щодо доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Станом на 20.12.2025 у будівлях 359 закладів загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО) та 143 закладів дошкільної освіти (юридичних осіб) (далі – ЗДО) наявні пандуси на вході у приміщення, у 302 ЗЗСО та 125 ЗДО – поручні, нанесені обмежувальні контрастні смуги на сходах у 252 ЗЗСО та 79 ЗДО. Також 31 ЗЗСО та 4 ЗДО обладнані звуковими сигналізаторами, 241 ЗЗСО та 91 ЗДО – кнопками виклику.
104 ЗЗСО та 81 ЗДО не потребують додаткових пристосувань на вході для підйому осіб з інвалідністю.
Крім того, у 105 ЗЗСО та 7 ЗДО обладнані туалетні кімнати для дітей з обмеженими фізичними можливостями.
7.7. Проведення аналізу доступності будівель і приміщень закладів освіти всіх рівнів відповідно до вимог щодо доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. У 513 закладах загальної середньої освіти створені умови для безперешкодного доступу до першого поверху. Зокрема, у будівлях закладів загальної середньої освіти наявні 359 пандусів на вході у приміщення, 302 поручні, нанесені обмежувальні контрасні смуги на сходах у 252 закладах освіти, звукові сигналізатори у 31 закладі, 241 кнопка виклику.
104 заклади загальної середньої освіти не потребують додаткових пристосувань на вході для підйому осіб з інвалідністю.
Крім того, у 2 закладах наявні ліфт та піднімальна платформа, які забезпечують доступність до другого поверху, у 105 закладах обладнані туалетні кімнати для дітей з обмеженими фізичними можливостями.
7.14. Проведення оцінки безбар’єрності прилеглої території закладів освіти усіх рівнів, де навчаються діти з особливими освітніми потребами, особи з інвалідністю та інші маломобільні групи населення. Територія закладів освіти частково впорядкована відповідно до вимог Державних будівельних норм України з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. На території закладів облаштовані місця паркування для осіб з обмеженими фізичними можливостями.
9.1. Проведення аналізу доступності шкільних автобусів для осіб з інвалідністю та осіб з особливими освітніми потребами. Для організації підвезення учнів і педагогічних працівників, які проживають за межею пішохідної доступності до закладів освіти, у Рівненській області нараховується 319 шкільних автобусів, у тому числі 33 спеціальні шкільні автобуси.
9.2. Проведення аналізу закладів загальної середньої освіти, які не мають шкільних автобусів, доступних для осіб з інвалідністю та осіб з особливими освітніми потребами. За оперативними даними органів управління освітою територіальних громад заклади освіти області потребують додатково ще 16 шкільних автобусів, пристосованих для перевезення дітей з особливими освітніми потребами.
9.3. Придбання шкільних автобусів, пристосованих для перевезення дітей з інвалідністю, що користуються кріслом колісним. У 2025 році за кошти державної субвенції, додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам та співфінансування територіальних громад області було придбано та передано закладам освіти 29 шкільних автобусів, обладнаних місцями для перевезення маломобільних груп населення.
17.6. Розміщення інформації щодо безбар’єрності на офіційних ресурсах органів державної влади, органів місцевого самоврядування, у медіа та соціальних мережах.
Інформацію щодо безбар’єрності розміщено на офіційному сайті департаменту освіти і науки облдержадміністрації у розділі «Безбар’єрність» за покликанням: https://www.rvosvita.org.ua/hromadskosti/bezbar-iernist
18.4. Надання рекомендацій щодо встановлення в закладах охорони здоров’я, освіти тактильних знаків і вказівників із шрифтом Брайля, а також звичайним текстом з використанням об’ємних літер відповідно до державних будівельних норм для підвищення рівня інформаційної доступності для осіб з порушеннями зору. Рівненським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти (далі - РОІППО) розроблено методичні рекомендації щодо організації інклюзивного навчання у 2024-2025 навчальному році у Рівненській області (схвалено протоколом №03 від 26.08.2024 методичної ради ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти РОІППО) Департаменту освіти і науки облдержадміністрації: https://www.rvosvita.org.ua/diialnist/inkliuzyvna-osvita/metodychni-rekomendatsii-inkliuziia ;
Департаментом освіти і науки облдержадміністрації надіслано на органи управління освітою територіальних громад області методичні рекомендації щодо забезпечення доступності будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти для маломобільних груп населення розроблені Міністерством розвитку громад та територій України(на виконання Плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. No 372-р).
24.1. Проведення заходів з популяризації доступу до хабів цифрової освіти на базі бібліотек та закладів освіти. У 455 публічно-шкільних бібліотек закладів освіти були проведенні заходи з популяризації доступу до хабів цифрової освіти.
24.2. Проведення цифровізації (забезпечення пристроями) бібліотек та закладів освіти сфери культури. У 5 публічно-шкільних бібліотек закладів освіти було проведена цифровізація (забезпечення пристроями) бібліотек та закладів освіти сфери культури.
24.3. Забезпечення доступу до широкосмугового Інтернету в бібліотеках та закладах освіти сфери культури. У 455 публічно-шкільних бібліотек закладів освіти є в наявності Забезпечення доступу до широкосмугового Інтернету.
24.4. Забезпечення необхідним програмним забезпеченням та засобами доступу до Інтернету осіб з інвалідністю, закладів освіти сфери культури та закладів культури, а також бібліотек. У закладах загальної середньої освіти обласного підпорядкування не було проведено закупівель програмного забезпечення та засобів доступу до інтернету за цей квартал.
24.5. Придбання обладнання для забезпечення доступу закладів загальної середньої освіти до Інтернету за допомогою мережі WI-FI. У закладах загальної середньої освіти за 4 квартал 2025 року було придбано 60 пристроїв для забезпечення доступу до Інтернету за допомогою мережі WI-FI.
24.6. Придбання обладнання для забезпечення доступу закладів дошкільної освіти до Інтернету за допомогою мережі WI-FI. У закладах дошкільної освіти за 4 квартал 2025 року було придбано 31 пристрій для забезпечення доступу до Інтернету за допомогою мережі WI-FI.
31.2. Проведення з представниками органів учнівського та студентського самоврядування просвітницьких заходів щодо залучення їх до життя громад. У закладах освіти впродовж другого півріччя 2025 року проводилися інформаційно-роз’яснювальна робота для дітей і молоді, дорослого населення, в тому числі для осіб з особливими освітніми потребами, щодо питань безбар’єрності.
Закладами професійної освіти активно використовуються соціальні мережі «Фейсбук» та «Інстаграм», де на профілі «Професійна Освіта Рівненщини», під рубрикою «Сучасні заклади професійної освіти Рівненщини» для користувачів постійно розміщуються презентаційні матеріали про найбільш актуальні професії, сучасні навчально-практичні центри, можливості побудови професійної кар’єри для випускників.
Основними формами профорієнтаційної роботи, що проводиться у закладах загальної середньої освіти є: проведення екскурсій, зокрема і на території громад, на яких знаходяться заклади, тематичних майстер-класів, зустрічі з фахівцями, колишніми випускниками, вечори, диспути, конференції, класні години, заняття в гуртках, факультативи, а також профорієнтаційні тренінги.
31.3. Запровадження у закладах загальної середньої та професійно-технічної освіти години спілкування та позакласних заходів щодо коректної мови, гідного ставлення до всіх громадян, включаючи осіб старшого віку та осіб з інвалідністю, осіб з інвалідністю внаслідок війни, ветеранів війни, формування поваги до людей незалежно від віку і виховання солідарності між поколіннями та недопущення дискримінації
Тематика коректної мови, гідного ставлення до всіх громадян, включаючи осіб старшого віку та осіб з інвалідністю, ветеранів війни, недопущення дискримінації, інші включена до предмету «Громадянська освіти».
Елементи громадянської компетентності у закладах дошкільної освіти розглядаються під час вивчення тем з організації взаємодії дорослих з дітьми та дітей між собою: проведення тематичних занять та бесід про права дитини.
У закладах облаштовано куточки безпеки та примирення для мирного розв’язання конфліктів; для роботи з дітьми вихователі використовують посібники, плакати, аудіо, відео та ілюстровані матеріали ЮНІСЕФ; розповсюджуються буклети та пам’ятки від ЮНІСЕФ про громадянські компетенції.
Громадянська компетентність формується під час вивчення предмету «Я досліджую світ» / «Я у світі» (інтегрований курс), який спрямований на формування соціальної та громадянської компетентностей: знання про сім’ю, школу, громаду, правила співжиття, права й обов’язки, місцеву історію і символіку, зокрема під час вивчення розділів/тем: «Моя сім’я та рід», «Моя громада», «Правила життя в колективі», «Урочисті дати та символи», «Права дитини»;
предмету «Українська мова та Літературне читання» під час обговорення моральних дилем, соціальних відносин, поняття справедливості, дружби, відповідальності;
«Основи здоров’я», де розвивають повагу до себе й інших, безпечну поведінку, емпатію, уміння вирішувати конфлікти тощо, зокрема у розділах/темах: «Права дитини і обов’язки», «Безпечна поведінка в громаді», «Емоції й спілкування» під час проведення тренінгів з емпатії, правил безпечної поведінки, бесід про права й відповідальність.
На уроці з громадянської освіти у 8 класі у розділі «Соціальна активність громадян» вивчаються теми: «Міжкультурне спілкування. Толерантність, Інклюзія», «Подолання дискримінації».
У 10 класі вивчається тема «Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. Толерантність та інклюзія».
У розділі «Людина в соціокультурному просторі» вивчаються теми «Стереотипи та упередження, Дискримінація, Конфлікти», інші. Під час вивчення тем особлива увага приділяється формуванню культури мовлення на різних заходах з використанням таких форм та методів позакласної роботи: участь в громaдянознавчих суспільних акціях; роботі клубів, гуртків, музеїв, шкіл лідера, учнівського самоврядування; реалізації інформаційних, дослідницьких, прсвітницьких, суспільних проєктів; проведенні виховних заходів; волонтерській учительській та учнівській діяльності.
35.1 Посилення взаємодії з інститутами громадянського суспільства, заінтересованими сторонами, суспільними групами громадян під час реалізації відповідних проєктів безбар’єрності та забезпечення участі представників органів виконавчої влади відповідно до компетенції у заходах з безбарʼєрності, що організовуються інститутами громадянського суспільства. Представники органів виконавчої влади беруть активну участь у заходах з безбарʼєрності, інформацію про які оприлюднено на офіційних вебсайтах, висвітлено на сторінках Facebook територіальних громад.
35.4. Сприяння розвитку ресурсних центрів, баз знань, навчальних центрів для забезпечення провадження ефективної діяльності інститутів громадянського суспільства щодо безбар’єрності. На базі КУ «Володимирецький ІРЦ» відбувся інформаційно-просвітницький захід під символічною назвою «Бар’єри – в минулому, майбутнє – для всіх». Захід мав на меті поширення ідей інклюзії, формування толерантного суспільства та підвищення обізнаності громадськості щодо подолання бар’єрів у сфері освіти та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами.
36.1. Проведення просвітницької кампанії на рівні територіальних громад щодо толерантного ставлення, використання чутливої мови спілкування, недопущення дискримінації та булінгу осіб з інвалідністю, осіб з інвалідністю внаслідок війни, осіб з особливими освітніми потребами як вагому складову інтеграції у життя громади. У закладах освіти області систематично проводяться заходи з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні: години спілкування «Говоримо коректно: сила слова у повазі»; тематичний тиждень «Школа без бар'єрів» ,педагогічна година "Коректна мова та культура поваги",класні години «Світ рівних можливостей», години спілкування «Гідне ставлення до всіх громадян», уроки доброти та толерантності, виховні години «Ми різні, але всі потрібні», години спілкування : «Школа гідності: Від мови до вчинку», «Кодекс поваги: Формування культури солідарності та недискримінації», «Нація рівних: Виховуємо коректність і емпатію», заняття з елементами тренінгу «Мова - бар’єр чи міст; вправа «Долоньки єдності» ,заходи до Всесвітнього дня ментального здоров’я, інтерактивне заняття «Підвищення рівня обізнаності учасників освітнього процесу щодо толерантності», заняття з практичним психологом «Шість правил безбар’єрного спілкування», відповідна інформація публікується на сайтах.
З нагоди Дня місцевого самоврядування 7 грудня 2025 року проведена зустріч лідерів учнівського самоврядування Зарічненської територіальної громади з представниками органів місцевого самоврядування Зарічненської селищної ради.
37.6. Сприяння розвитку системи мотивації та стимулювання до волонтерства у закладах загальної середньої освіти. Волонтерська діяльність закладів освіти спрямована на підтримку Збройних Сил України з розвитку громадянської відповідальності та формування національної свідомості вихованців.
Учнівсько-педагогічними колективами Рівненської області організовано плетіння маскувальних сіток, виготовлення окопних свічок, оберегів та листівок для військовослужбовців, збір продуктів харчування, одягу та засобів гігієни для внутрішньо переміщених осіб і воїнів ЗСУ.
Організовано співпрацю з військовими адміністраціями, з громадськими організаціями з надання підтримки внутрішньо переміщеним особам, постраждалим від війни. Наприклад, у жовтні 2025 року у Рівненських гімназіях до Дня Захисників та Захисниць України проведено благодійні ярмарки, під час яких було зібрано понад 241 000 грн на підтримку ЗСУ». У закладах освіти Березнівської територіальної громади проведено благодійні ярмарки, під час яких було зібрано 518 264 гривні, які передано військовослужбоцям Збройних сил України, інші.
Учениця Рівненського ліцею №15 Рівненської міської ради займаючись волонтерською діяльністю, організовуючи благодійні концерти та заходи, зібрала понад 5 млн грн на потреби Збройних Сил України. За активність і патріотизм у 2025 році нею було отримано державну відзнаку «Майбутнє України».
Працівниками та вихованцями комунального закладу «Центр національно-патріотичного виховання» Рівненської обласної ради налагоджено співпрацю з Біловодською військовою адміністрацією Луганської області й Центром підтримки «ЯМаріуполь». Педагогічні працівники забезпечують психологічний і соціально-педагогічний супровід дітей із числа ВПО, організовують для них екскурсії та тематичні заходи. Вихованці гуртків разом із педагогами беруть участь у благодійних акціях, виготовляють сувеніри, збирають теплі речі для військовослужбовців, що передаються на передову та у військові госпіталі.
Педагоги закладу є активними волонтерами громадської організації Лікарняні Клоуни «Червоні Носи»: відвідують дітей Рівненської міської та обласної дитячих лікарень, проводять заходи у Будинку дитини, а також підтримують військових, які проходять лікування після поранень. Представники Центру постійно долучаються до благодійних акцій і заходів, організованих благодійним фондом «Скарбничка надії»; відвідують військовослужбовців на полігонах, а також здійснюють поїздки на схід України разом із військовим оркестром оперативного командування «Захід».
40.1. Проведення навчальних програм/курсів/тренінгів для надавачів послуг (наприклад, правила спілкування, толерантність, чутлива мова, клієнтоорієнтованість, навички взаємодії, організація безбар’єрного простору тощо) На базі Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти впроваджено ряд освітніх програм та тренінгів щодо політики безбар’єрності, зокрема:
науково-практичний онлайн-семінар із теми «Зміст та принципи діяльності працівників психологічної служби як провідників у світ ментального здоров’я», 19 вересня; https://www.facebook.com/share/p/1JNRoYFSjB/
вебінар «Цифрові технології як додатковий ресурс професійного саморозвитку та психологічної стійкості», 25 вересня 2025 https://www.facebook.com/share/p/1KY6SKJzei/
круглий стіл “Роль батьків та педагогів у розвитку та соціалізації дитини з розладами аутистичного спектру (РАС)” в межах партнерської взаємодії з КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Клесівської селищної ради, 28 жовтня 2025 року. https://www.facebook.com/share/p/1Bq51gGwLB/
під час курсів підвищення кваліфікації вчителів закладів освіти, які забезпечуватимуть реалізацію Державного стандарту базової середньої освіти в другому циклі базової середньої освіти (базове предметне навчання) у 2025/26 навчальному році проведено інтерактивні лекції з теми «Інклюзія – в дії: простір прийняття інакшості» - 23 вересня – 10 грудня 2025 року;
на курсах підвищення кваліфікації практичних психологів закладів загальної середньої освіти за напрямом «Комплексна психологічна підтримка учасників освітнього процесу в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти», 17 листопада – 05 грудня 2025 року, заняття на теми:
«Комплексна психопрофілактична робота з підлітками: запобігання кібербулінгу, насильству в онлайн- та офлайн-просторі, медіаграмотність і цифрова безпека»;
«Безпечний освітній простір як чинник забезпечення якості освіти в НУШ. Модель «зцілюючих класів»;
«Психолого-педагогічна підтримка учнів та їхніх родин, постраждалих від наслідків війни: сучасні підходи, виклики та практики супроводу»;
«Попередження професійного вигорання та укріплення резилієнтності у педагогів»: https://www.facebook.com/share/p/1GghKDvS2i/
методичні рекомендації щодо напрямів діяльності психологічної служби у системі освіти Рівненської області у 2025/2026 навчальному році: https://www.roippo.org.ua/ua/diialnist/psykholohichnyi-suprovid-osvitnoho-protsesu
43.8. Забезпечення закладів освіти захисними спорудами цивільного захисту, спорудами подвійного призначення та найпростішими укриттями з урахуванням принципів безбар’єрності та (у разі їх будівництва) з дотриманням вимог містобудівного законодавства, будівельних норм, нормативних документів, обов’язковість застосування яких встановлена законодавством щодо забезпечення доступності і безпеки для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. У новозбудованих укриттях та укриттях, де проводяться поточні або капітальні ремонти враховуються потреби для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. У 76 захисних спорудах закладів освіти області наявні пандуси, у 59 - трапи, у 387 – поручні.
45.7. Визначення серед психологів таких, які потребують підвищення кваліфікації. На базі Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти впроваджено ряд освітніх програм та тренінгів спрямованих на підвищення кваліфікації психологів закладів освіти області У ІІ кварталі 2025 року навчанням було охоплено 493 психологи закладів освіти та 35 фахівців консультантів ІРЦ (психологів).
46.3. Налагодження взаємодії між закладами охорони здоров’я, закладами освіти, закладами соціального захисту, громадськими об’єднаннями для поширення інформації серед батьків щодо послуги раннього втручання. З метою забезпечення ефективного впровадження та розвитку системи надання послуги раннього втручання для дітей, які мають порушення розвитку або в яких існує ризик виникнення таких порушень, координації спільних зусиль щодо підтримки сімей з дітьми, обговорення практичних аспектів міжвідомчої взаємодії у сфері раннього втручання представники департаменту освіти і науки Рівненської ОДА 21.10.2025 року взяли участь у міжсекторальній нараді під головуванням першого заступника голови облдержадміністрації щодо розвитку системи раннього втручання на території Рівненської області.
47.25. Забезпечення доступності послуг інклюзивного навчання в центрах професійної технічної освіти. У закладах професійної освіти області навчається 183 здобувачі освіти із інвалідністю (63% - хлопці, 37% - дівчата), з них, особи з порушеннями зору - 15, особи з порушеннями слуху - 9, особи з порушеннями опорно-рухового апарата - 28, особи з хворобами нервової системи - 16, особи з затримкою психічного розвитку - 11, особи з інтелектуальними порушеннями -13, особи із складними порушеннями мовлення - 4, особи з іншими складними порушеннями розвитку (у тому числі з розладами спектра аутизму) - 5, особи з іншими порушеннями - 82. Для усіх вищезазначених здобувачів освіти забезпечується освітній процес із використанням різних форм та методів, реалізується індивідуальна освітня траєкторія навчання.
У закладах професійної освіти області створено умови для здобуття професійної освіти різними категоріями населення у тому числі ветеранами війни, які бажають змінити фах, пройти підвищення кваліфікації або верифікувати професійну кваліфікацію. На сьогодні Національним агентством кваліфікації у закладах професійної освіти області акредитовано 7 кваліфікаційних центрів.
47.28. Забезпечення доступності послуг інклюзивного позашкільного навчання. Станом на 20.12.2025 кіоткість вихованців, учнів, слухачів з ООП закладів позашкільної освіти області – 100 осіб. У Рівненському міському палаці дітей та молоді утворено 22 інклюзивні та 2 спеціальні групи, в яких здобувають освіту 42 вихованці з особливими освітніми потребами. У Рівненському міському центрі творчості учнівської молоді організовано 2 інклюзивні групи для 2 вихованців з ООП.
56.1. Забезпечення навчання представників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, публічних службовців, бізнес-спільнот, організацій громадянського суспільства з питань соціальної інклюзії та механізмів її побудови для громад На базі РОІППО забезпечено надання консультаційної підтримки органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо надання якісних освітніх послуг для здобувачів освіти з ООП. Зокрема:
– участь у колегії директорів закладів освіти із виступом на тему «Інклюзивне середовище НУШ реалії та перспективи», 27 лютого 2025 року
58.2. Проведення медіазаходів на державному та регіональному рівнях для розповсюдження кращих практик надання освітніх послуг для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами. У закладах професійної освіти впродовж 2025 року проводилися Дні відкритих дверей, яким передувала сучасна промокампанія у соціальних мережах. Постійно проводиться інформаційно-роз’яснювальна робота для дітей і молоді, дорослого населення, в тому числі для осіб з особливими освітніми потребами, щодо механізмів вступу до закладів освіти та інших освітніх можливостей, зокрема щодо перепідготовки та/або підвищення кваліфікації.
На сайтах закладів у розділі «Абітурієнту» розміщено всю необхідну інформацію щодо вступу на навчання, відеоролики про професії, спеціальності.
Закладами професійної освіти активно використовуються соціальні мережі «Фейсбук» та «Інстаграм», де на профілі «Професійна Освіта Рівненщини», під рубрикою «Сучасні заклади професійної освіти Рівненщини» для користувачів постійно розміщуються презентаційні матеріали про найбільш актуальні професії, сучасні навчально-практичні центри, можливості побудови професійної кар’єри для випускників.
Основними формами профорієнтаційної роботи, що проводиться у закладах загальної середньої освіти є: проведення екскурсій, тематичних майстер-класів, зустрічі з фахівцями, колишніми випускниками, вечори, диспути, конференції, класні години, заняття в гуртках, факультативи, а також профорієнтаційні тренінги.
За результатами вступної кампанії у закладах професійної освіти Рівненської області навчається 183 здобувачі освіти з поміж осіб з ООП.
Працівниками Центрів розвитку кар'єри закладів професійної освіти надано 27 консультацій з питань розвитку кар’єри для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами.
59.1. Розроблення методичних рекомендацій щодо адаптації освітньо-професійних програм закладів професійної (професійно-технічної) освіти для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами. Закладами професійної освіти Рівненщини впроваджуються державні стандарти професійної (професійно-технічної) освіти на компетентнісній основі, розробляються сучасні освітні програми, короткострокові програми для здобуття часткових кваліфікацій, в тому числі для осіб з особливими освітніми потребами.
Здобувачам професійної освіти з-поміж осіб з ООП забезпечено психолого-педагогічний супровід. Для них створено належні умови з професійної підготовки, розроблена диференційована система та спеціальні технології навчання.
Для здобувачів освіти вказаних категорій створені належні умови для фізичного, інтелектуального та духовного розвитку, підготовки до самостійного життя та реалізації творчих здібностей, здійснюється індивідуальний підхід у навчанні відповідно до їх потреб.
З метою розробки необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, підготовки освітніх програм за новими державними та професійними стандартами, освоєння нових інтерактивних платформ та інструментів, в тому числі штучного інтелекту, Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Рівненській області у 2025 році проведено 25 засідань методичних секцій, онлайн консультувань, занять, тренінгів.
Закладами професійної освіти розроблено понад 200 програм для короткотривалого навчання та швидкого виходу на ринок праці регіону.
У 2025 році 98 педагогічних працівників закладів професійної освіти пройшли підвищення кваліфікації чи стажування, зокрема й щодо особливостей організації освітнього процесу та його методичного й дидактичного забезпечення для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
59.2. Створення регіональної мережі демонстраційних центрів професій для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, які можуть ознайомлюватись з різними професіями, здійснювати їх первинну апробацію та обирати для подальшого засвоєння і опанування. На сьогодні у Рівненській області функціонує 36 навчально-практичних центрів на базі закладів професійної освіти, в яких здійснюється сучасна підготовка студентської молоді, в тому числі осіб з особливими освітніми потребами, за професіями: «Опоряджувальник будівельний», «Монтажник гіпсокартонних конструкцій», «Муляр», «Монтажник з ремонту сталевих та залізобетонних конструкцій», «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів», «Кухар», «Кондитер», «Пекар», «Швачка», «Кравець», «Закрійник», «Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування», «Електрозварник ручного зварювання», «Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних зварювальних машинах», «Зварник», «Електромонтер з освітлення та освітлювальних мереж», «Електромонтажник з ремонту та обслуговування електроустаткування», «Електромонтажник силових мереж та електроустаткування», «Верстатник деревообробних верстатів», «Слюсар-ремонтник. Слюсар механоскладальних робіт. Слюсар-інструментальник. Слюсар з ремонту дорожньо-будівельних машин та устаткування. Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів. Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування», «Монтажник систем утеплення будівель».
На базі навчально-практичних центрів створено умови для молоді, яка бажає ознайомитися з вищезгаданими професіями, пройти їх первинну апробацію.
59.3. Проведення аналізу щодо отримання освіти та недискримінації дітей (зокрема неблагополучних) трудових мігрантів та вжиття заходів з метою подолання проблемних питань за результатами аналізу. У закладах професійної освіти навчається близько сотні дітей трудових мігрантів. З метою подолання проблемних питань, характерних для зазначеної категорії здобувачів освіти, класними керівниками та практичними психологами проведені індивідуальні та групові бесіди, спрямовані на формування відповідального ставлення до відвідування навчальних занять. Також для вказаної категорії студентів проведені виховні заходи з адаптації до освітнього процесу та побутових умов проживання в гуртожитку, створення дружньої атмосфери в групах, відбулися години спілкування на теми толерантності, взаємоповаги; забезпечено їх участь у гуртковій та спортивній роботі. Робота з даною категорією здобувачів освіти перебуває на контролі адміністрацій закладів професійної освіти.
59.4. Створення умов у мережі центрів професійної освіти для навчання учнів з обмеженнями повсякденного функціонування. Відповідно до Вимог ДБН України для потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до приміщень навчальних корпусів, гуртожитків 19 закладів професійної освіти облаштовано 41 зовнішній та 2 внутрішніх пандуси. У 2025 році в межах реалізації проєкту EU4Skills: Модернізація інфраструктури системи професійно-технічної освіти в Україні на базі закладу професійної освіти «Рівненський професійний коледж ресторанного і готельного бізнесу» модернізовано та облаштовано окремий корпус закладу освіти для навчання за професіями: «Варник харчової сировини і продуктів», «Майстер готельного обслуговування», з урахуванням доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. У закладі наявний спеціалізований ліфт, внутрішні вбиральні з відповідними вимогами доступності, пандус.
У 10 закладах професійної освіти забезпечено безперешкодний доступ до споруд цивільного захисту для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, у 6 - встановлено попереджувальні та інформаційні тактильні елементи біля входу в будівлі закладів.
Територія закладів професійної освіти впорядкована відповідно до вимог Державних будівельних норм України з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Облаштовано місця паркування для осіб з обмеженими фізичними можливостями. У гуртожитку Вищого професійного училища № 24 м. Корець облаштовано ресурсну кімнату для відпочинку осіб з інвалідністю. В 23 гуртожитках закладів професійної освіти наявні кімнати для самопідготовки та відпочинку здобувачів освіти, в тому числі для осіб з інвалідністю.
60.1. Сприяння формуванню мережі інклюзивно-ресурсних центрів. В області функціонує 29 інклюзивно-ресурсних центрів (далі – ІРЦ), де працює 179 педагогічних працівників. На базі Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти створено ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти. Фахівці ІРЦ беруть участь у засіданнях команд психолого-педагогічного супроводу закладів освіти та надають корекційно-розвиткові послуги, забезпечуючи системний підхід і безперервний супровід від раннього віку. Щороку ІРЦ подають звітну інформацію через АС «ІРЦ» до центру підтримки інклюзивної освіти.
61.1 Проведення навчання працівників закладів дошкільної та шкільної освіти основам цифрової грамотності. Педагоги закладів загальної середньої та дошкільної освіти Рівненської області системно підвищують цифрову грамотність через онлайн-платформи (Дія.Цифрова освіта, Prometheus, EdEra, Всеосвіта), курси РОІППО. Педагоги брали участь у майстер-класах із використання інструментів Google Workspace, Canva, Padlet, ClassTime, Kahoot та Jamboard, що сприяє підвищенню ефективності освітнього процесу та розвитку інноваційної культури у закладах освіти області.
62.2. Забезпечення інфраструктурної доступності закладів вищої освіти, професійної освіти, фахової передвищої освіти
У закладах професійної освіти 38 будівель повністю доступні для осіб з особливими освітніми потребами, 39 будівель є частково доступними, 6 будівель – недоступні; 38 будівель обладнано пандусами, з них – 3 у 2025 році; у 12 будівлях встановлено кнопки виклику.
Із 23 гуртожитків закладів професійної освіти області: 11 гуртожитків повністю доступні для осіб з особливими освітніми потребами, 10 – частково доступні, 2 – недоступні; 14 гуртожитків обладнано пандусами, в 10 гуртожитках встановлено кнопки виклику, з них 1 у 2025 році.
63.2. Здійснення заходів щодо освітнього дозвілля здобувачів освіти з особливими освітніми потребами (зокрема осіб з інвалідністю та осіб з різними обмеженнями повсякденного функціонування). Впродовж звітного періоду учні, зокрема і здобувачі освіти з особливими освітніми потребами ЗЗСО ОП долучені до освітнього дозвілля та взяли участь у наступних конкурсах: ІІ Всеукраїнський конкурс есе та малюнків «Я маю право на життя», Всеукраїнський флешмоб «Ми – нащадки Кобзаря», Всеукраїнський учнівський літературно-мистецький конкурс «Стежками Каменяра», 19-й обласний фестиваль-конкурс художньої творчості «З вірою в майбутнє», Всеукраїнська дистанційна олімпіада «»Осінь-2025» від Just Class, Всеукраїнський мистецький конкурс «Вільна Україна – щаслива дитина», Міжнародний конкурс малюнків «Світло дитячих мрій», Міжнародний багатожанровий конкурс мистецтв «Мотанка Фест».
63.3. Забезпечення проведення постійного моніторингу і адаптації можливостей освіти для дорослих протягом життя
У Рівненській області професійне навчання осіб, які відбувають покарання у вигляді позбавлення волі, здійснюється у трьох навчальних центрах при кримінально-виконавчих установах закритого типу.
У 2025-2026 навчальному році в навчальних центрах при кримінально-виконавчих установах закритого типу професійну освіту здобули освіту 195 слухачів за професіями: слюсар з механоскладальних робіт, токар, швачка, стропальник, машиніст (кочегар) котельні, верстатник деревообробних верстатів, кравець, машиніст крана (кранівник), слюсар-електрик з ремонту електроустаткування, верстатник широкого профілю.