Освіта має бути доступною для всіх — незалежно від фізичних, ментальних чи соціальних обставин. Саме таке бачення лягло в основу нового флагманського проєкту Міністерства освіти і науки України — “Освітня безбар’єрність: відкриваючи нові горизонти”.
Цей проєкт — не точкові ініціативи, а системні зміни, які охоплюють усі рівні освіти: від дитячого садка до університету. Реалізація відбувається в межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, ініційованої першою леді Оленою Зеленською.
Дошкілля без бар’єрів: гнучкість, доступність і підтримка
Дошкілля — перша ланка освітнього шляху.
МОН пропонує системні рішення:
• Новий Закон України “Про дошкільну освіту” дає змогу гнучко формувати групи — як вікові, так і змішані, з урахуванням мовного середовища та культурних особливостей громади.
• Діти можуть перебувати в державних і комунальних садках до 11 годин на день безоплатно, а пріоритет надається тим, хто найбільше потребує підтримки.
• Відкриваються нові типи закладів: ясла, мінісадки, спеціальні садки, родинні садки, центри розвитку дитини, мобільні садки та центри педагогічного партнерства.
Просторова доступність у профтехах: від інфраструктури до сучасних майстерень
У межах проєкту EU4Skills у профтехах чотирьох областей — Вінницької, Львівської, Рівненської та Чернівецької — модернізують інфраструктуру з урахуванням принципів безбар’єрності.
Плани на 2025 рік передбачають:
• Спеціальне обладнання та техніку для індивідуального навчання;
• Повну доступність будівель для маломобільних груп;
• Ремонт приміщень гуртожитків і навчальних корпусів;
• Реконструкцію лабораторій і майстерень згідно зі стандартами безбар’єрного простору.
Орієнтовне завершення робіт — вересень 2025 року.
Студентство без бар’єрів: підтримка, адаптація, доступ до ресурсів
Для підтримки студентів створено Центри підтримки студентів, які вже діють в 11 університетах. Їхня мережа продовжує розширюватися, і кожен ЗВО може долучитися за власним бажанням.
Центри забезпечують:
• Консультації для вступників;
• Вивчення та врахування індивідуальних потреб студентів;
• Адаптацію навчального процесу;
• Доступ до технічних засобів;
• Розробку нових методик і послуг.
“Освітня безбар’єрність” — це відкриття нових можливостей для кожного та кожної. Це крок до суспільства, де освіта дійсно є правом, а не привілеєм.